
Skupina 17 detí – domškolákov z Trnavy – zavítala dopoludia dňa 19. júna 2025 na návštevu Botanického ústavu CBRB SAV, v. v. i. Celkovo sa podujatia zúčastnila skupina žiačok a žiakov v domácom vzdelávaní (OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku, prvý a druhý stupeň ZŠ), vo veku 7 až 14 rokov, v doprovode niekoľkých rodičov a organizátorky podujatia, pani S. Haluškovej (vyžiadaná exkurzia a prezentácia pracoviska).
Pojmy ako herbár a herbárová položka sú začlenené v osnovách ŠVP pre 5. ročník ZŠ v rámci predmetu Biológia a patria do tematického okruhu Poznávanie živých organizmov a ich význam v prírode a pre život človeka. Téma sa ďalej člení na podtémy Príroda a život okolo nás, Život v lese, Život vo vode a na brehu, Život na poliach a lúkach a Praktické aktivity a projekty žiakov. Žiaci majú nadobudnúť isté manuálne zručnosti (kompetencie) v oblasti prírodných vied postupom získavania, osvojovania a rozvíjania. Majú používať správne postupy a techniky pri praktických činnostiach, využívať učebné a iné pomôcky, rozvíjať zručnosti pri práci s prírodninami a pri terénnych pozorovaniach, aplikovať teoretické poznatky a skúsenosti v praktických podmienkach. Môžeme s istotou skonštatovať, že tieto ciele sme naplnili s detskou zvedavosťou, pozornosťou a hravosťou, s využitím dataprojektora, určovacieho kľúča vyšších rastlín, latinského názvoslovia a monografie diela Flóra Slovenska, ako aj herbárových pomôcok na prípravu herbárovej položky.
Program bol kurátorkou herbára vyšších rastlín SAV, Mgr. Tatianou Mihálikovou, cielene zameraný na úvodnú, krátku, moderovanú diskusiu o herbári a o význame slova herba (rastlina), na ktorú deti spontánne reagovali a chceli sa k téme vyjadriť svojimi poznatkami. Od diskusie sme plynulo prešli k digitálnej prezentácii pracoviska a herbárových zbierok SAV, ktorá bola vizuálne bohato vystavaná a vhodná ako pre dospelého tak aj detského poslucháča, o čom svedčila sústredená pozornosť detí počas výkladu a ich zvedavé otázky po prezentácii. Obraz získaný z prezentovaného materiálu priniesol deťom (a tiež rodičom) konkrétnu a reálnu predstavu o význame herbárových zbierok a herbárových dokladov a tiež nové informácie o profesii botanika, práci botanika v teréne a v laboratóriu, o biodiverzite, dôležitosti typových dokladov v súvislosti s objavovaním a opisovaním nových druhov, ale aj o pestovaní nepôvodných druhov rastlín v našich záhradách a ich možnom šírení vo voľnej prírode.
Napokon si deti nové poznatky o herbári mohli prezrieť a porovnať priamo v depozitári herbára.
V priestoroch generálneho herbára sme si ukázali usporiadanie herbára, aby deti porozumeli systému uloženia rastlín. Povedali sme si o význame herbárových dokladov pre vedecké štúdium a písanie vedeckých článkov ako aj pre dokumentáciu vývoja našej prírody v časopriestore. Deti tak získali pravdivejší obraz o práci botanika, ktorého si verejnosť pomerne často a nesprávne zamieňa s profesiou záhradníka.
Po prehliadke herbárových priestorov si žiačky a žiaci na miniworkshope samostatne vyhotovili zmenšenú verziu originálnej herbárovej položky (formátu A4) s usušenou rastlinou a to tak, že si ju sami upevnili k podkladovému papieru pomocou tenkých prúžkov papierovej pásky, umiestnili a nalepili etiketu (schedu), z ktorej sa dozvedeli vedecké (t. j. latinské) meno rastliny a informácie o lokalite nálezu, mene zberateľa a dátume zberu. Napokon sme každú herbárovú položku označili okrúhlou pečiatkou herbára SAV a takto si ju deti vložili do ochrannej obálky. Každý účastník miniworkshopu si “svoju” herbárovú položku odnášal hrdo so sebou ako poklad. Ďeťom sa pripravená aktivita veľmi páčila a tu je niekoľko slov vedúcej exkurzie, p. Haluškovej:
„Sme vďační, že sa mohli deti takto zážitkovou formou učiť priamo na vedeckom pracovisku. Vytvorili si svoju vlastnú herbárovú položku, vypočuli si prednášku o herbári a mohli aj nakuknúť do depozitára.
Ďetom sa veľmi páčilo.
Ďakujeme.”
Sylvia Halušková
My sa naopak tešíme na podobné poznávacie návštevy a hravé aktivity budúcich mladých záujemcov o vedecký odbor Botanika, z ktorých raz možno budú naši kolegovia.
V prípade návštevy v rámci DOD sa môžu deti pozrieť zblízka (pod lupou) na magický svet morfologických a anatomických úkazov na povrchu celého rastlinného tela. Povieme si niečo praktické o tom, ako správne usušiť a vylisovať herbárovú položku a na čo si dať pri zbere materiálu a jeho úprave do finálnej podoby pozor. Privítame, ak si žiaci donesú vlastný usušený materiál na prípravu herbárovej položky (formát A4) a jej štúdium pod lupou. Tešíme sa na spoločne strávený čas pri radostných objavoch pod stereomikroskopom!
Text: Tatiana Miháliková, Botanický ústav CBRB SAV, v. v. i. Foto: S. Halušková & rodičia domškolákov (OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku).